Indhold
Rådgivning

Værktøjskasse: Den gode skolestart

Denne vejledning er målrettet dig, hvis barn med høretab skal starte i skole. Vejledningen er udarbejdet som en værktøjskasse og består af en række materialer, du som forælder kan bruge i samarbejdet med dit barns skoleledelse, pædagoger, lærere og din lokale tale-hørekonsulent for at sikre, at dit barn får en god skolestart og de bedst mulige rammer for både faglig udvikling og social trivsel.

Ung dreng. Han har en grøn jakke på. Han har en rygsæk på. Han kigger ind i kameraet og smiler.

Hent vejledningen som pdf her:

Introduktion

Denne vejledning rummer masser af information og inspirationsmateriale. Det kan virke overvældende, men du behøver ikke at få styr på det alt sammen på én gang. Overvej, hvad du har brug for lige nu og her, og start med det. Du kan altid sætte dig ind i resten senere. Det er ikke sikkert, du får brug for alt materialet. 

I vejledningen finder du materiale om:

  • Gode råd til valg af skole
  • Tjekliste til skolestart
  • Overleveringsmøde/netværksmøder
  • Vejledning til lærere og pædagoger inkl. skema til planlægning af indsatser
  • Det gode lyttemiljø og høretekniske hjælpemidler
  • Dialog med de andre forældre
  • Dit barns egen fortælling
  • God lytteven – materiale til dialog i klassen
  • Øvrige ressourcer

Når vi omtaler PPR i denne vejledning, mener vi din kommunes PPR-funktion (PPR står for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, som ofte omfatter tale-hørekonsulenter og psykologer). Både PPR og tale-hørekonsulenter kan hedde noget forskelligt fra kommune til kommune, f.eks. hedder PPR i nogle kommuner PPL eller Center for Børn og Unge, og tale-hørekonsulenter kan hedde logopæder, talepædagoger el.lign. I denne vejledning bruger vi begreberne PPR og tale-hørekonsulent.

God skolestart!

GODE RÅD TIL VALG AF SKOLE

Skolevalg er altid en personlig vurdering, og mange ting som f.eks. søskende og hverdagens logistik kan spille ind - uanset høretab eller ej. Når det gælder børn med høretab, er det dog afgørende, at der er en vilje hos skoleledelsen til at tage opgaven på sig og samarbejde med dig som forælder og med andre relevante fagpersoner. Decibel opfordrer derfor altid til, at du som forælder snakker med flere skoler, for at sikre dig, at der er lyst til og mulighed for at skabe et godt fundament for dit barns skolegang fra skolens side.

Læs mere om valg af skole her og brug vores spørgeguide til dialogen med skolen: 

Spørgeguide: Valg af skole

TJEKLISTE TIL SKOLESTART

Decibel har udarbejdet en tjekliste med 10 gode råd til den gode skolestart.

  • Forbered skolestarten i god tid
  • Introducer dit barns høreteknologi for lærere og pædagoger
  • Lav aftaler om brug af høreteknisk udstyr
  • Gå i dialog med skolen om at skabe et godt lyttemiljø
  • Tal med dit barns kommende lærere om barnets placering i klassen
  • Del viden om auditive strategier
  • Kommunikér med de voksne omkring dit barn
  • Vær velforberedt i hverdagen
  • Understøt venskaber
  • Spørg om yderligere support

Du kan hente hele listen med uddybende beskrivelser af hvert enkelt punkt her: 

Tjekliste: Den gode skolestart

For de fleste børn betyder skolestart også opstart i skolefritidsordning (SFO). Da strukturen for SFO varierer meget fra kommune til kommune, er det svært at komme med generelle anbefalinger. Alle råd og anbefalinger rettet mod lærere og pædagoger i dette dokument omfatter også SFO-personale. Hvis dit barn starter op i SFO forud for selve skolestarten, er det vigtigt, at der allerede ved SFO-opstart tages hensyn til barnets behov.

OVERLEVERINGSMØDE

I god tid inden skolestart bør der afholdes et netværksmøde (overleveringsmøde) mellem dig som forælder, skolen, SFO, daginstitution og PPR. Her kan pædagogerne fra børnehaven og tale-hørekonsulenten fra PPR fortælle om deres viden og erfaring fra dit barns dagligdag, specifikke indsatser og test. PPR kan i samarbejde med skolen lave en indstilling til, hvorvidt der er behov for støtte i forbindelse med skolestart. På dette møde kan du også bidrage med din viden og erfaringer fra hverdagen med høretab. I Decibel anbefaler vi, at der løbende afholdes netværksmøder med deltagelse af både forældre, skole, SFO og PPR for at følge op på dit barns sociale og faglige trivsel og udvikling.

Læs mere om netværksmøder her og download et værktøj til at strukturere samtalen på netværksmøderne her: 

Struktur på netværksmødet

VEJLEDNING TIL LÆRERE OG PÆDAGOGER

Decibel har udarbejdet en vejledning målrettet lærere, pædagoger og andre fagprofessionelle, der arbejder med børn med høretab. Som supplement er der også et værktøj til planlægning af indsatser og ansvarsopgaver – begge dokumenter kan hentes her og er lige til at dele med dit barns lærere og pædagoger: 

Vejledning til lærere og pædagoger

Værktøj til planlægning af indsatser

DET GODE LYTTEMILJØ

Et godt lyttemiljø er afgørende for dit barn med høretab. Her kan du læse mere om, hvad et godt lyttemiljø indebærer, og i denne video kan du høre meget mere om det gode lyttemiljø og skolestart: 

Det gode lyttemiljø

DIALOG MED DE ANDRE FORÆLDRE

Det er en god idé kort at fortælle om dit barns høretab til de øvrige forældre i dit barns klasse, så de kan være med til at tale med deres børn om, hvad det betyder, at man har et høretab. Det kan f.eks. ske på et af de første forældremøder. Du kan downloade vores drejebog med eksempler på, hvad du kan fortælle om. Vi har også lavet en powerpoint-skabelon, du selv kan tilpasse med fotos og oplysninger, der passer til dit barns situation. Hvis du gerne vil have hjælp til fremlæggelsen, kan du sparre med jeres tale-hørekonsulent eller andre relevante fagpersoner. Hent drejebogen og powerpoint-skabelonen her: 

Drejebog: Forældremøde

Skabelon: Præsentation til forældremøde

DIT BARNS EGEN FORTÆLLING

Hvis dit barn har lyst, kan være en god idé, at det med støtte fra klasselæreren og/eller dig som forælder fortæller sine klassekammerater om sit høretab - ikke mindst i de lidt ældre klasser. I kan tilpasse denne drejebog og/eller denne powerpoint-skabelon til dit barns situation: 

Drejebog: Barnets fortælling

Skabelon: Barnets præsentation

AFTALER

Dit barn har måske i perioder brug for at lave særlige aftaler om frikvarterer, pauser el.lign. Det kan f.eks. være, at dit barn har lov til at blive indenfor i et frikvarter sammen med et par kammerater for at få en lyttepause og have energi til resten af dagen. I denne skabelon kan I i fællesskab lave et overblik over de aftaler, der indgås mellem barn, skole og forældre. Dokumentet kan hjælpe teamet omkring klassen og f.eks. vikarer til at være opmærksomme på de aftaler, I har, og kan hentes her: 

Skabelon: aftaledokument

EN GOD LYTTEVEN

Der findes forskellige materialer til at arbejde med lyd, hørelse, høretab og lyttemiljø i klassen. Høreforeningen har udviklet undervisningsmaterialer til indskoling og mellemtrin om lyd og forebyggelse af høreskader. Du kan hente inspiration til klassens aftaler om, hvordan man er en god lytteven, her: 

En god lytteven

LÆS, SE & HØR MERE...

I de enkelte dokumenter er der links til mere information og andre materialer om det enkelte emne.

  • Læs mere om skolestart for børn med høretab på decibel.dk her.
  • Se videoer om skolestart og høretab på Decibels youtubekanal her.
  • Decibels podcast “Ny i høretab” – afsnit 5 om skolestart her.
  • Hørerådgivningen – Børn & Unge udbyder kurser til fagprofessionelle og forældre og kan konsulteres via VISO.
  • Materialecentret udgiver materialer til undervisning, information og rådgivning vedr. børn og unge med høretab
  • Hvis du har brug for at fortælle andre mere om, hvad et høretab er, kan du bruge denne powerpoint-skabelon som inspiration: 

Skabelon: Præsentation - Hvad er hørelse?

 

Denne værktøjskasse er udviklet af Decibel i 2023/24 med bidrag fra forældre til børn med høretab samt fra tale-hørekonsulenter og lærere fra Aarhus, København og Brønderslev kommuner. Tusind tak for hjælpen!