Babyen Noi med høreapparater ligger sammen med en anden baby på et tæppe på gulvet

Støt dit barns udvikling

​​​​​​​Her er en række anbefalinger målrettet dig, som ønsker at dit barn får bedst muligt udbytte af sin høreteknik og udvikler alderssvarende talesprog. Børn er forskellige, og som udgangspunkt gælder anbefalingerne også for børn, der har andre vanskeligheder udover høretabet – da disse børn i lige så høj grad har behov for at blive stimuleret med lyd.

Det handler om hjernen

Forskning om børn med høretab viser, at det handler om at stimulere barnet med lyd, hvis målet er at få en god hørelse og et alderssvarende talesprog. Specifikt er det hjernens auditive områder, der skal stimuleres. Når et barn har et høretab, vil de visuelle områder i hjernen som udgangspunkt dominere, så visuelle input (tegn, mimik, gestik) er lettere tilgængelige end de auditive (lyd/tale).

Når barnet kommer i gang med at bruge sin høreteknik og får adgang til lyd, er det derfor vigtigt, at barnet kontinuerligt får så meget auditiv stimulation så muligt for at understøtte den auditive udvikling og udviklingen af talesprog. Derfor anbefales det generelt ikke, at du bruger tegnsprog i den periode, hvor talesproget skal læres – med mindre tegnsprog er dit modersmål. Har dit barn andre vanskeligheder udover høretabet, så læs mere om de forskellige kommunikationsmuligheder her.

Stimuler med lyd, så snart høretabet er konstateret

Forskning viser, at det har stor effekt på hjernen at blive stimuleret med lyd, så snart høretabet er opdaget. Derfor er det vigtigt, at barnet hele tiden bruger sin høreteknik. Dit barns hjerne skal lære at bearbejde de lydlige input, da det er grundlæggende for at udvikle talesprog. Altså på med høreteknikken hele dagen – hver dag.

Specialiseret genoptræning er vigtigt

Forskning viser, at den primære sprogindlæring foregår i hjemmet og, at det derfor er dig som forælder, der er dit barns vigtigste sprogmodel. Som en integreret del af behandlingen af dit barns høretab vil du derfor i et AVT-forløb lære, hvordan du støtter dit barn i at bruge sin hørelse og udvikle talesprog. Pr. januar 2023 tilbydes alle børn med behandlingskrævende høretab 0-5 år AVT i alle landets 5 regioner.

Desuden er der i alle kommuner ansat tale-hørekonsulenter i PPR-funktionen. Tale-hørekonsulenten er en vigtig samarbejdspartner for dig frem til dit barn fylder 18 år. Tale-hørekonsulenten er ansvarlig for at følge op på dit barns sproglige, kommunikative og auditive udbytte af den samlede indsats.

Lad dit barn gå i den lokale institution

Det er vigtigt for dit barns høremæssige og talesproglige udvikling at være omgivet af sproglige rollemodeller i form af andre børn og voksne, det kan spejle sig i.

Børn med høretab indgår i dag i den lokale institution eller hos den lokale dagplejemor som en naturlig del af hverdagen på lige fod med normalthørende børn.

Nogle børn med høretab har behov for støtte i begyndelsen af deres institutionsliv. Omfanget afhænger af det enkelte barns behov og varierer meget. Det er derfor ikke muligt at nævne et specifikt timeantal. Der er flere forskellige måder at varetage støttefunktionen på: I nogle tilfælde får barnet en fast støttepædagog, andre steder deler barnet støtten med et eller flere andre børn, og andre steder igen bliver støttetimerne givet som en opnormering af de pædagogiske timer på en stue. Det er vigtigt, at du taler med institutionen om, hvordan støtten bliver brugt mest effektivt for at dække netop dit barns behov.

Vær en god tovholder

Der er mange forskellige faggrupper og professionelle omkring dit barn med høretab. I midten af dem står du som forælder. Det er dig, der kender dit barn og kan skabe den sammenhæng omkring dit barns udvikling, som er nødvendig. For de fleste kan det virke overvældende, men det er i sidste ende dig som forælder, der bedst taler dit barns sag.

Stil krav til de professionelle omkring dit barn

Udviklingen inden for høreteknik går hurtigt, og der er langt mellem børn med høretab i kommunerne. Mange af de professionelle, du møder, vil derfor ikke have kendskab til børn med høretab eller have opdateret viden om praksis. Netop derfor er det vigtigt, at du stiller krav om, at dit barns behov bliver imødekommet, og at du bliver inddraget i indsatsen omkring dit barn.

Har dit barn andre vanskeligheder?

Hvis dit barn ikke udvikler sig som forventet, eller der er mistanke om yderligere vanskeligheder, så tal med fagpersonerne omkring dit barn om behov for yderligere udredning og indsats. Find ud af, om dit barn har andre vanskeligheder end høretabet, så han eller hun kan få støtte herefter. Læs mere om børn med andre vanskeligheder her.

Netværk med andre familier

Mange forældre fortæller, at de har stort udbytte af at dele oplevelser og erfaringer med andre forældre. Ofte kan det være lettere at tale med andre, som er i en lignende situation. Brug andre, så de kan bruge dig. Læs mere om mulighederne for netværk for både børn og voksne i Decibel her.

Glad baby med høreapparater ligger på maven på en pusleplads

At få et barn med høretab kan være en stor følelsesmæssig omvæltning.

Far og tvillingepiger på 5 år sidder ved et bord derhjemme og klipper figurer ud.

Forældre er de bedste til at lære deres barn at høre og tale

Mor og to børn sidder i sofa. Moren har det ene barn på skødet. De læser en bog.

Et barn med høretab skal stimuleres sprogligt og have hjælp til overhøring og læsning. Det får du alt sammen tips til her.

Familie på tur udenfor.Mor har lille pige på skuldrene. Far har lille dreng på skuldrene. De har vinterjakker på. De smiler.

Når du er forælder til et barn med et høretab, er du samtidig en del af et system som du skal samarbejde med - og en gang imellem også udfordre - for at sikre, at dit barn får de bedste muligheder og den bedste udvikling. Læs mere om hvem du møder i systemet, gode råd til samarbejde samt hvordan du søger om blandt andet dækning af merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste i din kommune.

Far, mor og pige leger. Mor rækker pigen en sparegris og smiler.

Det sprog som børn tilegner sig først, er deres modersmål. Børn som vokser op i familier hvor forældrene taler hver sit sprog, kan have flere sprog som sit modersmål. For andre børn hvor der tales et andet sprog end dansk talesprog i hjemmet, bliver dette sprog barnets modersmål, og det danske talesprog skal tillæres på anden vis.