Far og lille barn. Barnet ligger på maven på et puslebord. Barnet kigger på faren og smiler.

Tidlig indsats er afgørende

Hjerneplasticiteten, altså hjernens evne til at ændre og tilpasse sig, er størst gennem de første 3 ½ år af livet: jo yngre barn, des større hjerneplasticitet

Hjernen organiserer sig  løbende afhængigt af de input, den modtager fra alle kroppens nerver, og danner nye forbindelser og netværk samt ændrer strukturen af allerede eksisterende forbindelser. Denne fleksibilitet er det, som udnyttes, når babyer allerede fra de er ganske få måneder tilpasses med høreapparat og/eller med cochlear implants fra 9 måneders alderen. Forskningen viser, at udbyttet af cochlear implantation vil formindskes eller udeblive, hvis et døvfødt barn får cochlear implants når det er ældre end 4 år, for hvis hjernen ikke stimuleres tidligt med lyd, så forpasses de optimale læringstidspunkter for at lære at lytte og tale (Sharma & Campbell, 2010). 

I Danmark er der gode forudsætninger for tidlig audiologisk indsats, da der siden 2005 er blevet tilbudt hørescreening til alle nyfødte. Fra den dag hvor jeres barn får konstateret et høretab, er der ingen tid at spilde. Derfor skal både I som forældre og andre personer i jeres barns omgivelser straks tilbydes information om og hjælp til, hvordan I på bedste vis kan stimulere jeres barns høresans og lytteevne. Viden om hjernens plasticitet bør anvendes gennem hele det audiologiske forløb, som jeres barn med høretab gennemgår fra den dag, hvor høretabet opdages, så der fra starten anvendes strategier og teknikker, som bedst muligt kan opfylde hjernens behov og derved optimere udbyttet af jeres barns høreapparater, benforankrede høresystemer eller cochlear implants.

I AVT-metoden (AVT: Auditory-Verbal Therapy) skelnes der netop mellem at høre (med ørerne) og at lytte (med hjernen) og metoden har fokus på tidlig målrettet auditiv indsats, så hørecenteret i hjernen stimuleres med det formål at udnytte hjerneplasticiteten.

Illustration af et ansigt på en baby. Lyde kommer ind via ørerne og bliver ledt op til hjernen hvor de skal fortolkes.

 

 

Hvis vi venter med at tilpasse børnene med høreteknologi, til de er bagud sprogligt, så risikerer vi, at de ikke indhenter det, når vi går i gang med behandlingen. Der er et åbent vindue for sprog og for hjernens plasticitet. Det er i de tidlige år, at vores to hjernehalvdele skal lære at arbejde sammen, og hvis de ikke lærer det til den tid, så kan det være, at vi når hen til et tidspunkt, hvor det ikke længere kan lade sig gøre. 
Randi Wetke, Overlæge på Høreklinikken OUH, Decibel magasinet 2018
...