Ung pige. Hun har en hvid bluse på. Hun er i skole. Hun sidder ved et bord. Hun har en blyant i hånden. Hun kigger ned på et stykke papir.

Høretekniske hjælpemidler i skolen

Høretekniske hjælpemidler i skolen hjælper dit barn til at høre, hvad både lærere og de andre elever siger. Der findes mange forskellige typer af høretekniske hjælpemidler.

CI, høreapparater eller Bahs er ikke altid tilstrækkelig i nutidens klasseundervisning med aktivt deltagende elever, Cooporative Learning og fysisk aktivitet. Selv i klasser med optimal akustisk dæmpning og sikker lærerstyring er høretekniske hjælpemidler afgørende for, at barnet med høretab hører, hvad der bliver sagt – ikke kun af læreren, men også af de andre elever. 

Der findes mange forskellige typer af høretekniske hjælpemidler, og det er en individuel vurdering, hvad dit barn har behov for. Du kan læse mere om de vigtigste typer af hjælpemidler her: 

Ung dreng. Han har rød t-shirt på. Han har en skoletaske på ryggen. Han kigger sig over skulderen og smiler.

Høretekniske hjælpemidler understøtter dit barns primære høreteknologi og hjælper dit barn med at høre bedre over afstand og i støjfyldte omgivelser.

Det er tale-hørekonsulentens opgave at vejlede skolen omkring anskaffelse og brug af høretekniske hjælpemidler til dit barn, men det er Decibels erfaring, at opgaven forvaltes meget forskelligt rundt omkring i kommunerne. Decibels forskningsprojekt IHEAR - I skole med høretab har afdækket, at omfanget og kvaliteten af høretekniske hjælpemidler på skolerne er meget varierende. Der findes i øjeblikket ingen fast landsdækkende procedure for anvendelse af høretekniske hjælpemidler, og der mangler kvalitetssikring på området. Derudover er der en skæv fordeling af midler i forhold til privatskoler og almene folkeskoler fordi finansieringen af høretekniske hjælpemidler er forskellig. 

For lærere og forældre uden særligt kendskab til teknologien er det en næsten umulig opgave at kontrollere, at barnet med høretab får stillet de rette høretekniske hjælpemidler til rådighed, og at de fungerer, som de skal. Derfor er det en god idé, at du som forælder forholder dig kritisk - stil gerne spørgsmål til udbyderen af de høretekniske hjælpemidler og tag dit barn alvorligt, hvis det giver udtryk for, at lyden er dårlig.

5 gode råd til høretekniske hjælpemidler
  • Stil krav til skolen og tale-hørekonsulenten om, at dit barn skal have høretekniske hjælpemidler i klassen
  • Tal med talehørekonsulenten og udbyderen af de høretekniske hjælpemidler om, at dit barn bør afprøve flere forskellige slags hjælpemidler, inden I beslutter jer
  • Det skal tjekkes regelmæssigt, at udstyret fungerer. Dette sker i et samarbejde mellem forældre og lærere. Det er vigtigt at oparbejde en fast rutine og have en klar ansvarsfordeling af opgaverne.
  • Lær dit barn at have fokus på den gode lyd og ikke nøjes med en halv-dårlig lyd
  • Følg ALTID op på det, hvis dit barn giver udtryk for, at lyden er dårlig

Læs mere om tale-hørekonsulentens rolle her: 

bogstaver af filt i mange forskellige farver ligger på rækker på sort bord

Tale-hørekonsulenten er din vigtigste samarbejdspartner indtil dit barn fylder 18 år. Det betyder, at din tale-hørekonsulent også skal spille en stor rolle i dit barns skoleliv.