Mor og AVT-terapeut taler sammen, mens pige på 5 år leger med legekøkken.

Hvad er AV-strategier og teknikker?

I et AVT-forløb undervises forældre i bestemte AV-strategier og teknikker, som tager udgangspunkt i dagligdags aktiviteter, læsning og leg med barnet.

Hvad er AV-strategier og teknikker?

Gennem de tre år, forløbet varer, lærer du at bruge helt særlige auditive og verbale strategier og teknikker sammen med dit barn, som netop styrker det auditive område i hjernen. AVT-terapeuten vejleder dig i, hvordan du kan bruge AV-strategierne og teknikkerne med dit barn i jeres dagligdags rutiner og aktiviteter. AVT tager altid udgangspunkt i alderssvarende og motiverende aktiviteter som leg og dagligdags gøremål, og kræver ikke noget særligt udstyr eller bestemt legetøj.

Hvad er auditiv sandwich og sabotage? Læs artiklen via linket herunder, for en gennemgang af mange af de strategier og teknikker du kommer til at lære i AVT:

Artikel
Far og pige. Pigen sidder på sin fars skød. De leger med papirklip på bordet. Far rækker ud og viser et stykke papir. Pigen smiler.

Denne oversigt er ment som inspiration til forældre til børn med høretab, som ønsker at implementere auditive og sproglige strategier i hverdagen med deres barn.

Eksempler på AV-strategier og teknikker

Eksemplerne varierer efter barnets udviklingstrin.

En pige og mor står med siden til. Pigen kigger op på mor. Mor har sko bag ryggen. Taleboble fra mor med billed af sko.

 

At være auditiv før visuel
  • Du fortæller dit barn, at hun/han skal have sko på, inden hun/han ser skoene eller er på vej ud i entréen.
  • Du fortæller, hvad I skal lave ude i køkkenet, inden i går derud og finder ingredienserne frem.
At være model for det, der skal siges
  • Dit barn bør anvende stemmen for at bede om mere vand ved spisebordet. Alle omkring bordet beder om "mere" med stemmen, inden de får vand.
  • Hvis dit barn er i konflikt med et andet barn, kan det have svært ved at sige fra. D kan så foreslå dit barn at bruge sin stemme, f.eks. ved at sige: "hvis du gerne vil have den tilbage, så sig - det er min". Afvent barnets respons.
Billede af en tusch med låg på, samt åben mund med taleboble og billede af en tusch med låget ved siden af.
At highlighte
  • Når det lille barn skal lære at lytte efter stemmer, så brug en meget livlig og interessant stemme, der nærmest er lidt syngende, for at gøre lyden ekstra tydelig for barnet.
  • Dit barn kan have svært ved at få s'et med i ordet "sol" og siger "jeg tegner en ol". Highlight s'et ved at forlænge lyden, og ladbarnet lytte til hele sætningen igen. Du kan sige: "Ja, det kan jeg godt se, du tegner en ssssol".
At sætte ord på alt
  • Du beskriver løbende, hvad d selv gør, og hvad dit barn gør.
  • Du lader små problemer opstå og sætter begefter ord på, hvad der skete, og hvad I mon kunne gøre ved det (f.eks. gøre det vanskeligt at få proppen af tuschen).

Fire eksempler på AV-strategier og teknikker, som stimulerer bestemte områder 

Fire billeder på række. Vandhane, øre med CI, mund med taleboble med billede af vand.

 

1. Tidlig opmærksomhed på lyd

Gå på lydopdagelse

Tag dit barn med rundt i de forskellig rum i hjemmet, og find ting, der laver lyd. Der er mange at vælge imellem, f.eks. emhætten, vandhanen, vaskemaskinen og dørklokken. Når i er tæt på den ting du har udvalgt, så stop op, og sig "lyt" for at forberede dit barn på lyden. Tænd så for f.eks. vandhanen, peg på dit øre, og sig "jeg kan høre vanet løbe". Brug din stemme til at efterligne vandets lyd.

2. Opbygning af ordforråd, omverdensforståelse og talesprogforståelse

Beskriv genstande, dyr eller personer

Beskriv f.eks. et dyr med vendinger som "den bor på en gård", "den giver mælk", og (det nemmeste til sidst) "den har fire ben og siger muh". Lad dit barn gætte, hvad det er, du tænker på.

Far sidder med pige på skødet og en åben bog. Billeder af træ med æbler, træ og et æbel ved siden af, træ med æbler.
3. Ordforråd, omverdens- og talesprogforståelse,  kommunikation, Theory of Mind, læseindlæring

Samtalelæsning

Når I læser højt, får dit barn masser af gentagelser af sproglige strukturer. Det er med til at styrke den auditive hukommelse. Når I læser, får dit barn også mulighed for at besvarespørgsmål, forudsige eller gætte, hvad der sker i historien. Højtlæsning giver dit barn mulighed for at koble lyd til ord eller billeder på en side. Tal om, hvad I ser, når i sammen kigger i en billedbog. Bøger udvider ordforråd og kan give anleding til, at I f.eks. kan tale om sociale spilleregler. "Hvorfor gør personerne i bogen, som de gør, og hvad tænker de mon?". "Hvad kunne personerne i bogen have gjort i stedet for?"

4. Auditiv hukommelse og talesprogforståelse

Aktiviteter

Tal om, hvad I skal bruge, når barnet skal i bad. Du kan sige: "Vi skal bruge shampoo, sæge og et håndklæde." Hent og gør tingene sammen, mens dit barn husker på tingene.