Hænder som bladrer i en mappe.

Tværfagligt samarbejde (PPR og AVT-centret)

2.Det er afgørende, at AVT-forløbet ses som del af et sammenhængende livslangt forløb for børn og unge med hørerab. Det kræver vidensdeling, koordinering og samarbejde mellem familien og en lang række faggrupper, samt faggrupperne imellem.

Et godt samarbejde mellem AVT-terapeut og den lokale tale-hørekonsulent kommer familien til gode

I de fleste kommuner er det en lokal-talehørekonsulent som varetager kommunens ansvarsområder i forhold til den tidlige indsats til børn med høretab. Tale-hørekonsulenten har overblik over kommunens tilbud og muligheder.

Erfaringer fra AVT-projektet viser, at nogle familier har brug for tættere samarbejde mellem PPR og AVT-centret og en tydeligere afklaring af de forskellige aktørers roller og opgaver. På den baggrund har Decibel udarbejdet en God Praksis Guide, som rummer en beskrivelse af, hvordan et godt forløb for børn med høretab fra hørescreening til AVT-afslutning kan tilrettelægges, og skal læses som en anbefaling til det gode samarbejde på tværs af sundheds- og socialområdet.

Læs mere og download guiden via linket herunder:

Illustration af barn og forælder til AVT
Nyhed

Decibel har udarbejdet en guide til det gode samarbejde på tværs af sundheds- og socialområdet med henblik på at sikre den sproglige og sociale udvikling for børn i AVT-forløb.

Familien i centrum

Forældrene og barnet er i centrum for den tale-hørepædagogiske indsats, som består af flere parter. Forældrene skal lære disse parter at kende, og vide hvad de kan bidrage med. Ligeledes skal parterne indgå i et tværfagligt samarbejde på kryds og tværs, med et fælles mål for øje; at barnet med høretab opnår sit fulde potentiale. Det kræver et samarbejde hvor man åbent taler om snitflader, roller og ansvarsfordeling. 

Andre parter i den audiologiske indsats

Aller børn med høretab er tilknyttet en primær audiologisk afdeling fra der opstår mistanke om høretab, og indtil barnet fylder 18 år. Den afdeling kan være på det samme hospital som éns AVT-center, eller på et andet hospital, som behandler børn. Barnet er i samme tidsrum tilknyttet den lokale tale-hørekonsulent i ens egen kommune. Kommunen kan inddrage VISO/KaS for at udrede, vejlede osv., hvis kommunen eller forældrene ønsker det.

Animation som viser famiien i midten og andre aktører rundt omkring. Pile som illustrerer informationer dukker op imellem aktørerne og familien.

Socialstyrelsens anbefalinger

Kommunen har ansvaret for den overordnede tale-hørepædagogiske indsats og tovholderfunktionen

Det er kommunen, som har vejledningspligt og bevillingsmyndighed overfor familien, og derfor er den overordnede vejledende funktion for familier, som har børn med høretab, fortsat i kommunerne. Dette ændrer AVT-forløbet ikke på.

Se Socialstyrelsens forløbsbeskrivelse for en nærmere afgrænsning af kommunens ansvar og beskrivelse af tovholderfunktionen:

Særligt for sagsbehandlere i kommunen

Socialstyrelsen anbefaler, at forældre understøttes i at deltage i et AVT-forløb. For nogle familier kan deltagelsen gøres nemmere - eller være betinget af - at de får økonomisk kompensation for tabt arbejdsfortjeneste og kørselsudgifter. Det er kommunens ansvar, at vejlede forældre ift. til hvilke muligheder, der findes inden for lovens rammer, og hvordan de ansøger om støtte og kompensation. 

En dreng på 2 år med blå høreapparater sidder med en en hævet pegefinger og siger noget.

Du har mulighed for at søge om økonomisk kompensation for den tid du evt. må gå fra arbejde for at deltage i AVT-sessioner, og for den udgift du har til transport.

Socialstyrelsen anbefaler, at den talehørepædagogiske del af undervisningen tager udgangspunkt i AVT-metodens principper og retningslinjer, og at forældre til børn og unge, der tilbydes AVT, understøttes i at deltage i denne rehabilitering.
Socialstyrelsen. 2019. Forløbsbeskrivelse. Rehabilitering og undervisning af børn og unge med tidligt konstateret høretab. Aldersgruppe 0-18 år. S.7

Særligt for tale-hørekonsulenter (PPR)

Læs flere af Socialstyrelsens anbefalinger

"1.3 Tværkommunalt og tværfagligt samarbejde

Den enkelte kommune kan som udgangspunkt ikke forventes at have højt specialiserede tilbud eller vidensmiljøer til børn og unge med tidligt konstateret høretab, men kommunen har ansvaret for at inddrage videnspersoner og sammensætte en højt specialiseret indsats, fx i tværkommunale, regionale eller landsdækkende samarbejder. Det er gennem VISO (Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation) i Socialstyrelsen muligt at få viden om, hvilke tilbud der til enhver tid er VISO leverandør og dermed har særlig viden om målgruppen.

Socialstyrelsen anbefaler, at kommunerne inddrager højt specialiserede tilbud eller vidensmiljøer i forløbet for børn og unge med tidligt konstateret høretab.

Socialstyrelsen anbefaler, at den højt specialiserede indsats organiseres i tværkommunale/regionale samarbejder og netværk.

Socialstyrelsen anbefaler, at kommunerne anvender VISO i Socialstyrelsen, når kommunerne har behov for supplerende ekspertise, viden og erfaring i forhold til børn og unge med tidligt konstateret høretab.

Socialstyrelsen anbefaler, at kommuner og sygehuse løbende samarbejder og koordinerer de audiologiske, talehørepædagogiske og tegnsproglige indsatser på tværs af social-, sundheds- og undervisningsområdet."

Socialstyrelsen. 2019. Forløbsbeskrivelse. Rehabilitering og undervisning af børn og unge med tidligt konstateret høretab. Aldersgruppe 0-18 år. S.6-7.