Familie på tur udenfor. Mor holder lille pige i armene. Far holder lille dreng i armene. De kigger på hinanden og smiler.

Theory-of-mind, hvad og hvorfor?

Alle børn udvikler en forståelse for deres egne tanker, viden om verden, ønsker og overbevisninger. Som 3-4-årige begynder de at forstå, at andre mennesker har deres egne tanker. Det kalder vi for Theory of Mind. Man kan også kalde det evnen til at sætte sig i andres sted. Det hjælper os til at kommunikere bedre, fordi vi kan gøre os en forestilling om, hvad andre ved i forvejen.

Begrebet Theory of Mind henviser til idéen om, at alle børn udvikler en forståelse for deres egne tanker, viden om verden, ønsker og overbevisninger, og bliver i stand til at erkende, at andre mennesker har deres egne tanker, viden om verden, ønsker og overbevisninger. Kort sagt er Theory of Mind at kunne tænke på at tænke, og dermed evnen til at sætte sig selv i andres sted. Denne evne danner grundlaget for socialt samspil mellem mennesker og udvikles  gennem opvæksten – sideløbende med den sproglige udvikling. Typisk vil børn have opnået en vigtig milepæl i udviklingen af Theory of Mind, når de er cirka 3-4 år gamle.

Theory of Mind er afgørende for dit barn, fordi:

  • På det mest basale niveau hjælper Theory of Mind dit barn med at opfatte andres synspunkter, motiver, ønsker og tanker – og tilsvarende at udtrykke sine egne
  • Theory of Mind hjælper dit barn med at udvikle sig socialt og følelsesmæssigt. Det at have forståelse for, at ens omgivelser ikke nødvendigvis opfatter og tænker det samme som én selv, for eksempel under leg eller samtale, spiller en stor rolle i at kunne opbygge relationer til andre
  • Theory of Mind hjælper både børn og voksne til at kommunikere mere effektivt – dette kræver nemlig egenskaber som empati, overtalelse, kritisk tænkning, samarbejde og evnen til at forstå andres liv og historie
  • Theory of Mind hjælper os også med at kunne forudsige, hvad lytteren allerede ved, hvad lytteren har brug for at vide, hvordan han eller hun vil reagere, og hvad vi skal sige som det næste

Theory of Mind og børn med høretab

For dit barn med høretab er der nogle særligt vigtige overvejelser i forhold til, hvordan du bedst muligt støtter dit barns udvikling af Theory of Mind – netop fordi en stor del af indlæringen normalt sker via overhøring i hverdagen. Hvis dit barn for eksempel befinder sig i en situation hvor nogen taler om empati, og dit barn ikke retter opmærksomheden mod eller kan forstå samtalen, så får dit barn måske ikke ’nok med’ fra samtalen til at lære det aktuelle begreb. Det skal derfor overindlæres.

På Decibels familiekursus for børn med høretab 0-4 år 2018 holdt audiologopæd i Decibel, Jane Lignel Josvassen, et oplæg, som blandt andet handlede om Theory of Mind, og hvordan man kan understøtte udviklingen af det hos sit barn med høretab. Find Janes oplæg i medlemsforummet her.

Syv idéer til, hvordan du træner dit barns Theory of Mind

  • Sørg for at dit barn har optimal adgang til lyd fra almindelig samtale i alle dets vågne timer
  • Skab gode lytteforhold ved at slukke for TV, radio og andre kilder til støj. Når baggrundsstøj minimeres, får dit barn bedre mulighed for at overhøre samtaler omkring sig
  • Sørg for at dit barn er tæt på dig og andre personer, som han eller hun lytter til
  • Giv dit barn mulighed for at overhøre og observere samtaler, som ikke direkte involverer dit barn, for eksempel forhandlinger mellem søskende og deres kammerater om hvordan en bestemt leg skal forme sig, samtaler mellem naboerne om, hvor de bedst kunne tænke sig at rejse hen på ferie eller venner, som fortæller en joke eller historie
  • Fortæl om dine egne tanker og følelser, brug ord som tænke, vide, huske, ønske, gætte, glemme og håbe
  • Tal med dit barn om samspil mellem mennesker – forudsig hvad de mon tænker og føler, og hvorfor de mon tænker, siger og føler, som de gør. Understreg for dit barn, at de følelser og tanker, han eller hun oplever, kan være forskellige fra, de følelser og tanker hans eller hendes kammerater har
  • Sørg for at dit barn har masser af muligheder for at bruge de nye begreber i forskellige lege og samtaler med andre børn og voksne. Dit barn bliver bedre til at forstå de nye begreber, jo mere han eller hun anvender dem

Kilde: www. Medel.com